Ogen : 1 Samuel 2:22-26
Tema : “Ula Jadi Cakap”
Tujun:
- Gelah ngawan ni perpulungen ngeteh kinigutulen anak-anak Imam Eli.
- Gelah ngawan ni perpulungen meteh pentingna pendidiken “Moralitas” ras “Spiritualitas” man anak
Manusia iciptaken Dibata sue ras tempasNa. Janah manusia ibereken
tanggungjawab guna ngkuasai kerina tinepa Dibata. Ertina maka kerina tinepa Dibata eme iteruh
kendali manusia berdasarken ketetapen Dibata. Janah adi sinen enda me si
langasup manusia ndalankensa. Manusia lebih mperdiateken kepentingen dirina.
Akibatna manusia nggelanggar kai perentah Dibata.
Bahan PJJnta sekali enda ncidahkenn man banta uga contoh kegeluhen
manusia si la ngasup nggeluh benar ras setia iadepen Dibata. Enda kerna
anak-anak Imam Eli. Tupung sie ikataken
maka Eli pe enggo metua umurna. Ibas kinituanna tentu ia pe enggom kurang
gegehna. Ibegi Eli rusur kalak ercakap kerna kejahaten anak-anakna enda.
Ibas 1 Samuel 2:12-17, 22 nuriken uga perbahanen-perbahanen anak-anak
Eli. Anak-anak Imam Eli, Hopni ras Pinehas selaku anak imam, bagepe jadi
imam(keturunan Lewi), la ngasup nggeluh
jadi usihen man kalak Israel. Sekalak imam (keturunen imam) seharusna nggeluh
badia, perbahan kaum imam memang i khususken Dibata guna ngelai i rumah
pertoton. Imam ertanggungjawab guna ngajari kalak Israel kerna kata Dibata.
Janah imam merupaken jabaten si ni aloken secara turun temurun. Maka ituriken
ibas Imamat 21 ras 22:1-6, jelas ituriken syarat-syarat jadi sekalak imam.
Sekalak imam eme jadi perantara Dibata ras bangsaNa.
Tapi siterjadi ibas kegeluhen anak-anak Eli malah sebalikna, kalak
enda duana labo peduli nangdangi tugasNa selaku imam. Teridah maka Hopni ras
Pinehas alu sengaja ngelawan perentah TUHAN. Hopni ras Pinehas pe ngelakoken
perbahanen-perbahenen kekerasen man kalak Israel si mereken persembahen ku
rumah pertoton. Adi la ibereken man bana kai si ipindona, maka ibuatna secara
paksa. Hopni ras Pinehas terfokus man dirina saja ngenca. Pusuhna idemi alu
kinilapuasen nangdangi geluhna. Maka kalak enda duana pe muat korban
persembahen si ni aturna ibereken man TUHAN. Hopni ras Pinehas la ngasup
mengendaliken sura-sura dagingna.
Teridah maka labo ia ndalanken tugas ras tanggungjawabna alu benar.
Hopni ras Pinehas menggunaken jabaten ras dahinna selaku imam guna ndatken
keuntungen man dirina sendiri. Kesempaten ras kuasa si lit ibas ia
ipergunakenna guna kerangapen ibas pangan bagepe guna kejahaten seksual. Ija
kalak enda duana pe ngelakoken perzinahen ras pelayan-pelayan diberu i rumah
pertoton. Sitik kel pe lanai iergakenna Dibata. Duana anak Eli enda arah
kegeluhenna ncurnaken gelar Dibata. Banci ikataken maka kegeluhenna duana sitik
kel pe lanai ermoral (hidup dalam kemerosotan moral). Maka ikataken ibas 1
Samuel 2:12 “anak-anak Eli tuhu-tuhu si
kemali. Sitik pe la diatena TUHAN”. Banci ikataken kalak enda serakah
ras la berintegritas. Hidup dalam dekadensi moral.[1]
Eli mpersingeti anak-anakna (ayat 24), gelah olanai min iteruskenna
erbahan kejahaten-kejahaten. Tapi teridah
maka anak-anak Eli enda labo nggit megiken bapana.
Adi si siksiki terdauhen maka situhuna ibas Eli ngajarken anak-anakna
labo ilakokenna alu mereken tindaken si tegas (dinasehati tapi tidak ditindak
tegas dalam kesalahannya). Teridah ibas ayat 29 maka amin ipersingeti Eli
anakna duana tapi ipehagana nge duana anakna lebihen asa TUHAN. erkiteken sie
me maka pada akhirnya keluarga Eli ndatken ukumen ibas Dibata nari.
Adi si perdiateken kegeluhen manusia si genduari enda, maka kai
siterjadi ibas keluarga imam Eli enda melala kel nge si idah terjadi
itengah-tengah masyarakat. Nterem jelma ngelakoken kejahaten-kejahaten. Nterem
jelma lanai ncidahken dirina selaku tinepa Dibata si mulia ras mehaga. Nterem
kel jelma nggeluh ibas kinirangapen, bahken guna nehi sura-surana segala cara
dan tindaken ilakoken. Lanai sitik kel
pe mbiar man Dibata. Erta doni, kekuasaan enggo jadi tujun nggeluh
nterem jelma. Bahken lanai kita heran nterem ka kel jelma genduari ngelakoken
perzinahen, lanai ngukurken kebadian kulana ras pinakit-pinakit si banci saja
nghancurken masa depan geluhna.
Penyalahgunan kuasa ras wewenang guna kesenangen diri ntah pe
kelompokna. Enda itandai alu litna kasus-kasus korupsi si ni idah kita. Janah berita si enda enggom si idah terjadi
iberbagai tempat.
Kemerosoten moral terjadi i seluruh lapisen masyarakat. Setiap wari
media massa nuriken kejahaten si terjadi baik i rumah tangga, sekolah,
institusi-institusi pmerintahen ras swasta, rumah sakit, rsd. Penipuan,
pembunuhen, tindaken Korupsi, kolusi ras
nepotisme, perjudian, perzinahen, perdagangen manusia, perceraian, perampokan
(pembegalan yang sedang marak terjadi), pembalakan hutan, pemakaian narkoba,
pemalsuan makanan ras minuman (penggunaan zat-zat kimia yang berbahaya). Sifat
materialisme si merambah ku pusuh manusia tanpa mengenal umur ras
pendahin. Tentu enda kerina jadi
tantangen si mberat man banta khususna warga gereja, ija hampir saja kerina
masyarakat menyalahgunaken wewenang ras kesempaten (peluang) si lit ibas ia.
Kinilangasupen mengendaliken sura-sura daging si erlandasken kesenangen semata
(hedonisme), ija kenikmaten materi jadi
tujun nggeluh si utama man manusia. Penawaren-penawaren doni si erbahanca
nterem jelma lupa diri. Sura-sura si berlebihen si erbahansa dirina jadi pusat
segalanya ibas geluhna, janah mabai ia lanai mbiar man Dibata.
Kai si terjadi itengah-tengah masyarakat enda tentu ipengaruhi oleh
karakter setiap pribadi, imulai itengah-tengah jabuna nari. Emaka penting kel
nandai Dibata (erkemalangen man Dibata) sebagai dasar kegeluhen kalak si
erkiniteken. Erkemalangen man Dibata njadikan manusia erjuang guna ndauh ibas
perbahanen-perbahanen si jahat nari. Pembentuken karakter “takut akan Tuhan”
itengah-tengah keluarga khususna man anak tentu mbelin kal pengaruh arah
didiken orangtua nari. Didiken ras arahen orangtua guna anak-anakna segelah
nandai Dibata enggo jelas kel isuruh man bangsa Israel ibas Ulangen 6:5-9.
Keluarga merupaken sumber pendidiken si utama, perbahan kerina pemeteh ras
kecerdasen manusia pertama-tama idatkenna ibas lingkungen keluargana. Orangtua
eme guru sipertama ras terutama man anak-anaknna gelah anak itengah jabu beluh
(pentar) ibas mbedaken si benar ras si salah. Alu bage setiap orangtua
arus njadiken kata Dibata sebage dasar
kegeluhen keluarga. Si erbahansa setiap anggota keluarga nggeluh benar sue ras
tugas ras tanggungjawabna sebage anggota ibas jabu (bnd. Kol.3:18-23).
Tema-nta bas wari si sendah “ula jadi cakap”. Enda tentu ngajuk kita
selaku anak-anak Dibata gelah njagai geluhta gelah ola jadi “cakap” (jadi bahan
pembicaraan karena perilaku yang negatif). Tentu sebage keluarga si erkiniteken
man Tuhan kerina anggota jabu arus nge njagai dirina. Terlebih pe orangtua,
selaku imam itengah jabu, arus mendorong kerina anggota jabu gelah nggeluh ibas
kebenaren ras keadilen. Orangtua labo perlu mbiar guna ngukum anak-anakna adi
anak itengah jabu erbahan dosa, kejahaten ras pelanggaren, ija e ilakukan alu
kekelengen ras bersifat mendidik ntah pe guna mbangun anak-anakna (Kuan.
23:13).
Orangtua berperan guna ngelawan tawaren-tawaren dunia si banci
ngerintak anak-anakna si erbahansa ndauh ras Dibata. Orangtua arus mperdiateken
anak, mengamati tingkah laku anak. Orangtua arus mengawasi perkembangen anak
gelah ola nggelanggar peraturan jabu bagepe lingkungen, terlebih ula sempat ndauh
ibas Dibata nari. Perbahan salah sada penyebab anak ndabuh kubas
perbahanen-perbahanen si jahat (kemerosotan moral) eme kurangna peranen ras
perhatin orangtua. Selaku orangtua la cukup, mpebelin, memelihara ras mereken
kebutuhen-kebutuhen jasmani anak tapi pe mereken dasar si kuat ibas kiniteken
(spiritualna).
Alu bage ngajari ras ndidik anak mbiar man Dibata perlu ilakoken sanga
anak e kitik denga/bahkan ketika masih dalam kandungan (Kuan.19:18). Ula timai
anak galang/dewasa maka i pedahi.(Ula timai bagi Eli, ia enggo metua mereken
nasehat man anak-anakna). Orangtua ertanggungjawab nangdangi kegeluhen
anak-anakna (bnd. Kel. 3:18-25, Ep.
5:22; 6:1-9). Orangtua arus harus
menjadi contoh ras teladan si mehuli man anak-anak sekaligus mampu jadi
guru. Ibas ndidik moral ras spiritual
anak orangtua jadi contoh ras teladan tentu lebih besar pengaruhna asangken
nasehat-nasehat si melala. "Teladan
yang baik adalah lebih berharga daripada seribu nasehat-nasehat”. Orangtua arus
membentuk karakter/moral anakna ibas cara rukur ras perbahanen.[2]
Keluarga merupaken ingan si paling strategis guna ngajarken, mbentuk
ras memelihara nilai-nilai moral si mehuli.
Emaka ibas keluarga aruslah itanamken kepripadian si jujur ras banci
ipercaya terutama man anak. Perlunya pengakun adi sekalak anak ngelakoken
kesalahen.[3]
Alu bage arah Pjjnta enda iajarken man banta gelah selaku anak-anak
Dibata kerina kita ngasup njagai dirinta, integritasta gelah ula jadi cakap
erkiteken pengerana ras perbahanenta si la mehuli. Bagepe man orangtua gelah
tetap njagai ras mperdiateken pendidiken moral ras spiritual anak-anak itengah
jabu. Labo bias anak-anak erlajar kerna kata Dibata ibas sekolah Minggu (KAKR)
bagepe i sekolahna secara akademis.
Tanemkenlah ibas pribadi anak gelah erkemalangen man Dibata maka dat
kepentaren ia guna ngelakoken bagi singena ate Dibata (Kuan.2:9-11).
Alu bage marilah kita kerina si perdiateken lagu langkahta. Mari si
pergermerken kai singena ate Tuhan guna si dalanken. (Ep. 5:15-17).
Diskusi:
- La erngadi-ngadi ibegi Eli kerna perbahanen jahat anak-anakna janah enggo ipersingeti Eli kerna kai si ibahan anak-anakna selaku imam i rumah pertoton. Kuga pendapatndu kerna “karakter” anak-anak Eli enda? (Bandingken dahinna selaku imam). Turikenlah!
- Tep-tep masa kegeluhen ana-anak penting emaka enggo arusna orangtua metenget uga peran ras si arus ibahanna. Bagiken pengalamenndu ibas pendampingen masa-masa penting anak-anakndu ibas jabu sekalak-sekalak!
Pdt. Nopritawati Br Sembiring Kembaren. S.Th
GBKP Perpulungen Banjarmasin.
--------------------------------------------
[1] Moral diartikan ajaran tentang yang baik dan buruk perbuatan dan
kelakuan. Dekadensi moral: kemerosotan moral, kondisi moral yang merosot. Yang
biasanya diakibatkan oleh ketidakpedulian terhadap peraturan atau hukum yang
berlaku.
[2] . Hal inilah yang terjadi
pada anak-anak Eli. Meskipun Eli menasehatkan anak-anaknya tetapi ia tidak
pernah dengan sungguh-sungguh memperhatikannya. Kemungkinan juga karena
kesibukan Eli dalam melayani sehingga anak-anaknya terjatuh dalam nafsu duniawi
yang akhirnya tidak dapat dihentikan
lagi oleh Eli.
[3] Seorang anak yang mengakui dengan jujur bahwa dialah yang
memecahkan keramik kesayangan ibu mendapat tamparan dari sang ibu, mendapat
amarah dan cercaan dari sang ibu yang tentunya sangat menyakitkakn bagi sang
anak. Pengakuan ini memberikan kesan dalam dirinya bahwa kejujuran itu
mengakibatkan penderitaan sehingga tidak lagi menghargai kejujuran itu malah
sebaliknya akan mengembangkan kebohongan sebagai alat menghindarkan hukuman.
Kalau ini berlangsung berulang dalam keluarga maka nilai kejujuran menjadi
hilang dan kejujuran itu hanya tinggal kata-kata kosong yang tidak bermakna.
0 komentar:
Post a Comment