Tuesday 16 August 2011

Khotbah 17 Agustus 2011, Galatia 5:13-15

Introitus:
Sieteh maka i bas kai pe Dibata erdahin guna kiniulin man kalak si erkeleng ate man baNa, e me kalak si enggo ipilih Dibata arah sura-suraNa (Roma 8:28).
Pengogen: Ulangen 8:11-15; Khotbah:Galatia 5:13-15
Thema :
“Pakekenlah Kemerdekan Guna Nggeluh sikeleng-kelengen”.
Renungen
Ngerana kerna kermerdekan, bangsata enggo merdeka 66 tahun silepas. Ope merdeka, ija bangsanta ijajah Belanda, Jepang, mesui kal ateta emaka ersura-suka kita merdeka. Gelah seh kubas tujun merdeka e kerina muat bagin berjuang, amin gia musuh man lawanen pake senjata modern ibas paksa e, kita pake senjat bambu runcing, bagepe senjata seadana la ngkurangi semangat erjuang, la kita mbiar. Gelarna pe merdeka tentu meriah ukurta. Gundari enggo 66 tahun kita merdeka. Selaku kalak sierkiniteken tentu sisyukuri e, ngataken bujur kita man Dibata sebab kita enggo merdeka. Saja kai kin situhuna erti ntah makna kemerdekan e? Ijenda ikutip kami pendapat presiden pertama, Ir.Sukarno kerna erti ntah pe makna kemerdekan e.

Dalam sebuah kesempatan yang sangat langka, Presiden pertama Republik Indonesia Ir. Soekarno menguraikan secara langsung mengapa dalam setiap pembukaan dan penutupan pidatonya beliau selalu meneriakkan kata MERDEKA. Beliau mengatakan, “bahwa Kemerdekaan sebuah bangsa yang sesungguhnya hanya bisa tercapai ketika setiap anak bangsa mampu meMERDEKAkan dirinya dalam arti yang sebenar-benarnya”.

Dengan kemampuan retorikanya sebagai seorang orator yang dikenal mumpuni, sebelum sempat ada yang menanyakan apa yang dimaksud dengan, “Mampu meMERDEKAkan dirinya dalam arti yang sebenar-benarnya”, beliau langsung menyambung uraiannya, “Yang aku maksud dengan mampu meMERDEKAkan dirinya dalam arti sebenar-benarnya adalah bahwa setiap anak bangsa ini harus mampu meMERDEKAkan dirinya dari rasa takut, takut untuk menggunakan hati nuraninya dalam menjalani hidup, takut untuk mengatakan sesuatu yang benar dengan sebenar-benarnya dan mengatakan bahwa sesuatu yang salah adalah salah dengan sebenar-benarnya”.

Beliau juga menambahkan, “Bahwa mampu meMERDEKAkan dirinya dalam arti sebenar-benarnya, itu juga berarti tidak terjajah oleh materi, kebendaan dan keduniawian yang bersifat semu dan sementara sehingga tidak berpamrih atau mengharapkan sesuatu imbalan atas setiap apa yang dilakukannya. Setiap perbuatan selalu dilakukan dengan penuh keikhlasan dan ketulusan”.

Selain itu, beliau juga menandaskan, “Bahwa mampu meMERDEKAkan dirinya dalam arti sebenar-benarnya adalah ketika anak bangsa ini mampu membebaskan diri dari rasa sombong dan gila popularitas karena mereka bersikap rendah hati dan andap asor; juga dari rasa takut menderita karena mereka pandai mensyukuri dan tidak mudah putus asa; rasa ingin berkuasa dan menang sendiri karena mereka mampu bersikap demokratis membuka diri terhadap perbedaan dan mengedepankan semangat gotong-royong”.

Dalam kesempatan itu beliau juga mengatakan, “Manusia yang MERDEKA adalah manusia yang terbebas dari rasa iri, dengki, srei, dahwen, panasten dan patiopen. Sehingga menjadi manusia yang selalu setiti, nastiti, surti dan hati-hati”. “Manusia yang MERDEKA bukan manusia yang ‘hanya’ mampu bersikap BAIK, juga bukan manusia yang ‘hanya’ mampu bersikap BIJAKSANA, tapi adalah manusia yang mampu bersikap BAJIKSANA ”!, sambung beliau.

Di akhir uraiannya, beliau menegaskan, “Jikalau bangsa ini tidak mau segera kembali kepada KESEJATIANNYA sebagai bangsa yang MERDEKA dalam arti yang sebenar-benarnya, maka tak akan pernah bangsa ini menjadi bangsa yang besar. Bangsa yang adiluhung gemah ripah loh jinawi, adil makmur toto tentrem kerto raharjo. Camkan kata-kataku ini !”[1].

Adi bage kapndu bagesna erti merdeka ala Sukarno, adi e terjadi ibas kegeluhenta selaku bangsa Indonesia, bangsata enda pasti enggo jadi bangsa simbelin ras maju. Masalahna la kap denga bage. Seh ibas tahun enda bangsata terjajah kemiskinen ras korupsi denga. Arah Kasus Gayus ras Nazarudin sienda jati bukti si megegeh maka bangsanta lenga merdeka ibas penjajahen anak bangsa sendiri, khususna ibas masalah korupsi.

Paulus pe ibas Nas Khotbahta ngerana kerna kemerdekan Kristen. Kemerdekan sinimaksud eme kemerdekan ibas kuasa Dosa nari sierbahansa manusia la banci lang mate[2], sebab upah dosa eme kematen[3]. Kemerdekan enda enggo terjadi man kerina kalak sitek man Yesus Kristus sebab ibas kematen ras kekeken Tuhan Yesus kuasa Dosa enggo italuken[4]. Alu pengertin enda, jelas labo erkiteken sunat ntah ndalanken undang-undang Torat manusia selamat tapi erkiteken perkuah ate Dibata ibas Yesus Kristus. Emaka kerna sienda jelaskal itegasken Paulus maka kemerdekan e ntah pe keselamaten e terjadi pelin-pelin erkiteken lias ate Dibata ras erkiteken kita tek (sola fide ras sola grasia), labo bekas perbahanenta ntah pendahinta[5]. Pengertin enda memang lit bahayana ras banci isalah mengertiken. Seolah-olah kai pe enggo banci iban, sebab “anugrah” enggo mereken janimen keselamaten labo nari erkiteken ndalanken “Hukum Taurat”. Kerna si endame Paulus mereken tambahen penjelasen segelah ula kebebasen e erbahansa ikuasai perukuren secara manusia (keinginan daging). Lit 2 kewajiben si labanci lang teridah ibas kegeluhen kalak si enggo ngaloken kemerdekan/kebebasen e, eme[6]:
  1. Amin gia la lit isingetken ijenda tapi tersirat eme kewajiben nandangi Dibata. Kewajiben e eme pehaga Dibata arah njaga geluhta lanai bagi sigelgelei (lanai ercebah ibas kubang dosa). Adi enggo akapndu Dibata nehken keleng ateNa ibas Yesus Kristus eme mate guna nebusi kita me arusna nge kita ngataken bujur arah pehaga ia eme arah ndalanken pedahNa?
  2. Kewajiben nandangi teman manusia. Kewajiben e eme ngkelengi teman manusia bagi kita engkelengi diri sendiri. Jadi kebebasen e arus teridah ibas nggeluh sikeleng-kelengen, la lit inganna nggeluh egois ntah erbana-bana sabab kebebasen pemere Dibata e palasna kekelengen Dibata kempak manusia emaka kebebasen siialoken kita eme arusna njemba kita sikeleng-kelengen arah sisampat-sampaten. Labo sebalikna, erbahansa kita meganjang rukur, menghakimi, menyepeleken kalak sidebanna. Emaka indekator maka enggo sialoken kebebasen situhu-tuhu ibas Dibata nari eme teridah ibas kegeluhen si saling membangun, saling melayani labo sebalikna.
Payo ibas geluh enda lit kange rusur tantangen, terlebih ibas sada gereja ntah persadan erbage-bage latar belakang anggota ije. Emaka nina Paulus aibas ayat 15 metengetlah segelah ula bagi rubia-rubia eme sikaraten dimgen siatahen. Artina adi la banci lang terjadi konflik, kita harus mbue kepeta ras pusuhta tetap lit ingan ngalemi salah kalak. Uga maka banci bage? Ingit maka kita kerina eme mantan kalak erdosa, kita ngaloken kemerdekan labo erkiteken perbahanenta ntah pendahinta tapi perkuah ate Dibata emaka arusna ibas kalak si enggo ngaloken kemerdekan e mbelin ka perkuah atena.

Mari si isi kemerdekan e alu pehaga Dibata arah tutus ateta ersembah man baNa ras pe arah kita sisampat-sampaten erpalasken keleng ate ibas geluhta, bagepe selaku rakyat Indonesia sipesikap bangsanta enda, la gia terban kita mbue paling tidak arah keteladanenta eme la kita ngelakoken perbahanen si melanggar hukum situhuna kita enggo mengisi kemerdekan enda. Inget bagi syair laku karo si ikarang Jaga Depari: Kesah ras dareh ndube tukurna merdeka enda. Ula kal lasam kahul bangsanta. Merdeka!!! Amin.
Jatiwaringin-Pd.Gede, 16 Agustus 2011
Pdt.S.Brahmana

-------------------------------------------------
[1] http://itempoeti.com/2010/08/makna-kemerdekaan/
[2] Roma 5:12
[3] Roma 6:23
[4] Bd. 1 Korintus 15:55-57
[5] Efesus 2:8-8
[6] William Barclay, Pemahaman Alkitab Setiap Hari Galatia, Efesus. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 1992, hal.72


Artikel lain yang terkait:



0 komentar:

Post a Comment